2024 októberében egyesületünk meglátogatta a Miskolci SZC Bláthy Ottó Villamosipari Technikum 10. A osztályos tanulóit. Nem először jártunk náluk, hiszen amikor 9. osztályosok voltak, akkor két alkalommal tartottunk nekik foglalkozást, amelynek keretében a vitakultúrájukat és az érvelési képességeiket igyekeztünk fejleszteni. Nagyon izgalmas volt velük dolgozni, úgy éreztük, hogy nagyon fogékonyak és nyitottak voltak a foglalkozásokra és fantasztikus gondolataik voltak már akkor is.
Éppen ezért, mikor a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány megkeresett bennünket, hogy egy projekt keretében, az általuk fejlesztett módszerekkel és játékokkal foglalkozzunk a helyi fiatalokkal, rögtön igent mondtunk, és azonnal láttuk az újabb lehetőséget, amikor ezzel a nagyszerű osztállyal tudunk kapcsolódni. A GameON for Democracy, másnéven "Using Digital Games to Promote Youth Engagement and a Culture of Democratic Debate in Hungary" projekt a United Nations Democracy Fund "Digitális játékok használata a fiatalok elkötelezettségének és a demokratikus vita kultúrájának előmozdítására Magyarországon” programjának támogatásával valósul meg, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány koordinálásával.
Ezen az alkalmon a SZÁRNY online játékkal ismerkedhettek meg a fiatalok, mely azért jött létre, hogy könnyen érthető módon tudjunk beszélgetni fiatalokkal olyan témákról, mint a populizmus, az aktív állampolgárság és az érdekvédelem. A történet interaktív képregény formájában bontakozik ki, melyet rövid minijátékok színesítenek. A játék nem csupán egy szórakoztató időtöltés, hanem egy fontos eszköz, amely lehetőséget ad a középiskolás diákok számára, hogy elgondolkodjanak a társadalmi és politikai kérdéseken.
Az általunk tartott foglalkozáson az említett osztály két külön csoportban, két külön informatika teremben volt, így két kisebb csoportnak párhuzamosan tartottuk meg ugyanazt a foglalkozást. Először a diákok végigjátszották az online SZÁRNY játékot, ezt követően pedig elkezdtük a játék és a téma feldolgozását. A véleményvonal állításaival a diákok véleményei gazdag beszélgetéseket ihlettek. Az játék eltérő befejezései által felismerték, hogy a döntéseiknek milyen súlya van, illetve visszajelzést adhattak arról is, hogy mennyire tartják reálisnak, illetve a saját világunkban átültethetőnek azokat a jeleneteket, amiket a játékban tapasztaltak.
Ezt követően a foglalkozás során arra kértük a diákokat, hogy kis csoportokban beszéljék meg, milyen társadalmi és iskolai ügyek mellett állnának ki. Minden, általuk feljött témát meghallgattunk plenárisan, majd közösen kiválasztottunk egy ügyet, amely mellett elköteleződnének. Ez nemcsak a saját értékrendjük képviseletét jelenti, hanem a közösségük aktív formálását is.
Nagyon érdekes volt látni, hogy bár a diákok két külön teremben voltak, és azon belül is külön kis csoportokban dolgoztak, mégis többen ugyanazokat az ügyeket hozták. Legalább 20 különböző téma felmerült, a legizgalmasabbak számunkra mégiscsak azok az ügyek voltak, ami az iskolájukat érintik, tehát akár már most elkezdhetnek gondolkodni rajta, hogy hogyan érhetik el a közös céljaikat egy olyan ügy mentén, ami legtöbbjük számára fontos. A legnépszerűbb, saját, jelenlegi környezetüket, az iskolájukat érintő ügyek a következők voltak:
- ne kelljen leadni a telefont reggel az iskolában
- reggel kezdődjön később a tanítás, 9 óra körül
- növeljék az ösztöndíjat.
Ez a találkozó nem csupán a játék kedvéért történt; célunk volt, hogy a diákok maguk tapasztalják meg az állampolgári szerepvállalást és elinduljanak egy olyan úton, ahol a véleményük számít. Egyesületi szinten fontos számunkra a részvételiség erősítése, amit nem lehet elég korán elkezdeni. Célszerű minden korcsoporttal különböző módszerekkel, az adott korosztály saját nyelvén és érdeklődési körének megfelelően megismertetni ezt a fontos témát.
A SZÁRNY játék folytatja küldetését, mellyel nem csak szórakoztat, hanem a fiatalokat is ösztönzi arra, hogy aktívan részt vegyenek a társadalmi párbeszédben. Mi pedig bízunk benne, hogy a munkánk és a különböző, számunkra is újító módszerek hatására egyre többen válnak társadalmilag aktívabb és tudatosabb felnőtté.